Gyakran felmerül a kérdés, hogy zöldebb-e az elektromos autó, mint a hagyományos társa. Nos, a válasz egy határozott igen!

A gyártás alkalmával már jóval kevesebb alkatrész kerül bele egy elektromos autóba, mint egy hagyományos belsőégésű modellbe és már itt az e-autók felé billen a mérleg nyelve.

Nem beszélve arról a tényről, hogy ha az elektromos autónkat kizárólag zöld forrásból származó energiával töltenénk akkor minden e-autó 85 százalékkal kevesebb CO2-t bocsátana ki, mint egy hasonló teljesítményű dízeles jármű!

Magyarországon az egyik legégetőbb környezeti probléma a települések szennyezett levegője. Az elektromos autókban semmiféle égéstermék nem keletkezik, éppen ezért egyáltalán nem bocsát ki szennyező anyagot a levegőbe. Ezért különösen a településeken belül használt céges és önkormányzati flottáknál lenne érdemes a nulla légszennyezéssel járó e-flottára cserélni a hagyományos járműveket.

Továbbá az elektromos autó nagy előnye, hogy nincs zajszennyezés. Az elektromos autókat a teljesen súrlódás mentes indukció hajtja, így egyáltalán nem képzősi motorhang. Egy átlagos robbanómotoros autó 65 decibel erősségű zajt bocsát ki, amely másfélszeresen haladja meg azt a 40-48 decibeles értéket, amelyet még a legtöbb ember elviselhetőnek talál.

Az elektromos autónál már az indulás pillanatában rendelkezésre áll a gyorsuláshoz szükséges nyomaték, éppen ezért az e-autó abszolút sportkocsis élményt nyújt! Meghatározó élmény még a szinte hangtalan suhanás érzése: mivel nincs rázkódás, tökéletesen csendes és sima a jármű közlekedése.

Azonban a legjelentősebb érv, hogy olcsóbb fenntartani egy elektromos autót. Különösképp egy Teslát! Ezekben a járművekben már nincs fosszilis üzemanyagot használó (benzin vagy dízel) motor, nincs hagyományos értelemben vett sebváltó, de nincs önindító, vagy kipufogó, generátor, turbófeltöltő kettőstömegű lendkerék, vagy kardántengely sem, csupa olyan alkatrész, amely egy hagyományos gépjárműben könnyen meghibásodik. A jármű meghajtását a nagy teljesítményű akkumulátorokkal táplált elektromos motor végzi, az indukciós fékezésnek (rekuperáció) köszönhetően fékbetétek és fékek kopása elenyésző, hiszen fékezéskor is energia termelődik.

Egy elektromos autó száz kilométeren nagyjából annyi villamos energiát fogyaszt, amely két liter benzin elégetésének felel meg.

Példa kalkuláció: 8 literes fogyasztással számolva egy belsőégésű autó üzemanyag költsége 1-5 évre (éves 30,000km futást feltételezve)

 

100km

1 év – 30,000km

5 év – 150,000km

Belsőégésű motor

3 200 Ft

960 000 Ft

4 800 000 Ft

Tesla Model 3

600 Ft

180 000 Ft

   900 000 Ft

Tesla Model S és X

760 Ft

228 000 Ft

1 140 000 Ft

MEGTAKARÍTÁS Model 3

 

780 000 Ft

3 900 000 Ft

MEGTAKARÍTÁS Model S és X

 

732 000 Ft

3 660 000 Ft

A kalkuláció 40Ft/kWh otthoni töltés, illetve 400Ft/liter üzemanyag ár figyelembevételével készült.

Továbbá nincs cégautó adó, vagyonszerzési illeték, és nem kell fizetni súlyadót. Az országban

a legtöbb városban ingyen parkolhatunk a zöld rendszámos autóval, de nem mindenhol. A Teslánál az első szerviz ellenőrzés normál használat esetén 80,000-120,000km-nél javasolt (nem kötelező), első fékbetét csere kb. 200,000km-nél, hátsó fékbetét csere kb. 400,000km-nél esedékes. A fékbetét és tárcsa csere egy Model 3 esetén cca. 800 EUR, Model S és X esetén cca. 950 EUR munkadíjjal együtt.

Gyakran elhangzó kérdés, hogy mennyi idő feltölteni egy elektromos autót. A töltés sebességét részben a jármű típusa és felszereltsége határozza meg (képes-e villámtöltésre, stb.), részben pedig a töltési lehetőségeink (pl. otthoni, nyilvános vagy célállomás töltés). A Tesla Magyarországon is jelentősen megnövelte a gyors töltést biztosító supercharger hálozatát, és az európai hálózatot is folyamatosan bővíti. Ma már hét helyszínen (M0 Fót, M0 Törökbálint, M7 Sormás, M1 Győr, M3 Miskolc, M3 Debrecen, M5 Szeged) biztosított minden Tesla tulajdonos számára a 80%-ra való negyedórás töltés lehetősége, és minden más társaság nagy erővel bővíti a gyorstöltő hálózatát. Továbbá otthon, egy Tesla Wallbox segítségével is feltölthetjük a Teslánkat egy éjszaka alatt, vagy a munkahelyen amíg dolgozunk!

A célállomás töltés fogalmát akkor használjuk, ha az autónkkal csak viszonylag rövid ideig – néhány órát – töltünk egyhelyben. Ilyen lehet például egy bevásárlóközpontban eltöltött idő, ha ezalatt felcsatlakoztathatjuk a járművet egy töltőre. Erre egyébként egyre több helyen van lehetőségünk a fővárosban és vidéken is. Persze ez az egy-két órás töltés nem tölti fel teljesen a járművet, de addig is növeli az akkumulátor töltöttségét, illetve a megtehető hatótávolságot.

A fent említett érvek már meggyőzőek lehetnek, hogy egy vállalati vagy önkormányzati flottánál is a Teslát válasszuk, azonban van még néhány olyan előny, amellyel érdemes számolnunk. Az elektromos autók üzemanyagellátása akár az energiaellátástól függetleníthető is, ha a telephelyünkön mi is rendelkezünk napelemmel, vagy más alternatív villamos energia termelési lehetőséggel, amellyel mi magunk is megtermelhetjük a „tankolni” valót.

Végül pedig ne feledjük el a pszichológiai tényezőt: az elektromos autó egyszerűen menő. A legfiatalabb generációknak immáron rendkívül fontos a környezettudatosság, főleg a saját településükön. A városok elektromos flottabeszerzéseikkel jó példát mutathatnak a lakosságnak.